Paragrafen

Bedrijfsvoering

Met de oprichting van De Connectie in 2017 heeft ons college gezocht naar een middel om kwaliteit van dienstverlening te kunnen borgen tegen lagere kosten. Deze samenwerking is vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst (DVO) van 15 juni 2017.  In de beginperiode hadden de gemeenten en De Connectie te maken met - de algemeen bekende - problemen rond gewenning en aanpassing aan nieuwe werkprocessen. Deze leidden tot een zogenaamde servicedip. Ook droegen ICT-incidenten bij aan een moeilijke start.

Eind 2018 zijn daarom twee onderzoeken uitgevoerd naar de ICT-keten wat heeft geleid tot twee verbeterprogramma’s. Daar waar programma 1!Connect is gericht op het wegwerken van achterstanden en het op orde brengen van de basis, is 2!Connect daarnaast ook gericht op het bereiken van een betrouwbare en voorspelbare ICT-infrastructuur (CMM 2 niveau) en het komen tot een geharmoniseerde ICT omgeving (GemICT). De structurele kosten die voorvloeien uit deze programma’s zijn verwerkt in het meerjarig financieel beeld en met het vaststellen van de meerjarenbegroting 2021-2024 beschikbaar gesteld. Het onder druk staan van de K’s van Kosten en Kwaliteit blijft voor ons college wel reden voor zorg. Dat is in 2020 verwoord in de zienswijze aan het bestuur van De Connectie.

In 2020 waren we drie jaar verder. Met een evaluatie, uitgevoerd door het externe onderzoeks- en adviesbureau Berenschot, is onderzocht in hoeverre de doelstellingen vanuit het bedrijfsplan 2017-2020 zijn bereikt. Zo is geconstateerd dat de doelstelling uit het bedrijfsplan om 4% te besparen op basis van de huidige begroting in 2021 is gehaald, exclusief de extra kosten die de deelnemende gemeenten maken (en die ook kunnen verschillen) voor coördinatie en aansturing. Met betrekking tot kwaliteit geldt dat uit het onderzoek sterke indicaties naar voren komen dat de kwaliteit van de (ervaren) dienstverlening gedaald is. Op basis van het onderzoek kan tevens geconcludeerd worden dat er -na een dieptepunt begin 2019- flink wordt geïnvesteerd in verbetering van de inhoudelijke kwaliteit. De kwetsbaarheid is - zoals gewenst - op bepaalde onderdelen, door bijvoorbeeld meer denkkracht en meer volume, afgenomen. Er is echter ook geconcludeerd dat door onder andere, minder gemeente-specifieke kennis en achterblijvende harmonisatie en standaardisatie er eveneens negatieve effecten zijn op de kwetsbaarheid. Op basis van gesprekken met de medewerkers van De Connectie kan geconcludeerd worden dat de kansen voor de medewerkers grosso modo zijn toegenomen.

Een belangrijke aanbeveling uit de evaluatie is om door te pakken en verder te gaan met de samenwerking. Er is al veel in gang gezet en bereikt; de basis begint daardoor steeds meer op orde te komen. Daarvoor is wel ‘een verbindend perspectief op de toekomst’ van de drie gemeenten en van De Connectie noodzakelijk.

In de raad van juni 2020 is het eerste verbindend perspectief ter kennisname aangeboden (ontwikkel perspectief deel 1). Dit perspectief was door De Connectie zelf opgesteld en ambtelijk afgestemd met de gemeenten. Het tweede deel van het ontwikkelperspectief wordt gebaseerd op de herijkte meerjarenvisie opgesteld door de drie gemeenten. Want zoals de evaluatie leert, is het belangrijk dat er een gezamenlijke visie en strategie wordt opgesteld richting de toekomst. Alleen op die manier kan er een grotere meerwaarde (kwaliteit en kosten) ontstaan vanuit de samenwerking.

Deze pagina is gebouwd op 08/30/2021 12:19:37 met de export van 08/30/2021 12:15:55