Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De MGR SDCG bestaat uit vier samenwerkingsmodules (Inkoop, Onderwijszaken, Werkgeversservicepunt en Werkgeverschap SW) en daarboven een kleine beheerorganisatie.
De MGR SDCG bestaat uit vier samenwerkingsmodules met daarboven een kleine beheerorganisatie die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
De samenwerkingsmodule Inkoop is gericht op inkoop van maatwerkvoorzieningen voor de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Naast inkoop vindt contractbeheer en contractmanagement plaats.
Binnen de samenwerkingsmodule Onderwijszaken worden de belangen behartigd van de aan de samenwerkingsmodule deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de leerplichtwet en de wettelijke taken van de RMC-functie (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt).
De samenwerkingsmodule Werkgeversservicepunt bevat de volgende taken:
- Het plaatsen bij werkgevers van werkzoekenden die behoren tot de volgende doelgroepen:
- Kwetsbare werkzoekenden (Participatiewet, Wet banenafspraak)
- WW-intensieve dienstverlening (50+ers, jongeren (actieplan jeugdwerkloosheid) en de WW‘ers die vallen onder de wet Passend Werkaanbod (PAWA)).
- Opbouwen en onderhouden van kennis over onder a genoemde werkzoekenden en de eisen die door werkgevers aan deze werkzoekenden worden gesteld.
- Onderzoeken van de vraag van de werkgever en –waar mogelijk- ombuigen van die vraag ten behoeve van de doelgroepen.
Er is een apart contract aangegaan onder de DVO WSP voor de functiecreatie. Dit is erop gericht om werkgevers te ondersteunen bij hun personeelsvoorziening met kandidaten afkomstig uit het landelijk doelgroepenregister.
De module werkgeverschap SW is belast met het formeel werkgeverschap voor de ruim 2000 SW medewerkers. De MGR heeft voor de uitvoering een dienstverleningsovereenkomst met Scalabor B.V. als uitvoerend werkgever gesloten.
Zeggenschap
De hoofdstructuur van de MGR bestaat uit een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Alle deelnemende gemeenten vaardigen 1 vertegenwoordiger namens het college af in het AB dat daarmee uit 12 leden bestaat.
Bij de bepaling van de zeggenschap wordt vooralsnog uitgegaan van een stemverhouding waarin inwonertallen, op basis van een vastgestelde staffel, een rol spelen. Uitgaande van in totaal 22 stemmen heeft de gemeente Rheden hier 2 stemmen.
Programmadoelstelling
De deelname aan de MGR levert een bijdrage aan de programmadoelstellingen van programma 1 Economische Ontwikkeling en programma 2 Welzijn.
De beleidsvoornemens
Met deze samenwerking beogen we een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein, die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
De MGR ''staat'' na een aanloopfase met relatief veel tijd en aandacht voor het inrichten van de organisatie en processen. Zij richt zich nu op het regionale samenspel van afstemming, beleidsontwikkeling en uitvoering en het versterken van de onderlinge samenhang tussen modules. In 2020 is vanuit de Module Inkoop een aanbestedingstraject uitgevoerd met nieuwe aanbestedingsregels die nadrukkelijk bij moeten dragen lokale beleidsvoornemens. Medio 2020 is de een nieuwe contractperiode gestart. Door productvereenvoudiging en gebruik te maken van minder aanbieders verwachten wij betere zorg te leveren tegen lagere en beter beheersbare kosten. In 2021 zullen de effecten duidelijker worden. Gemeente Rheden heeft daarbij voor een deel van de (Jeugd)zorg zelf een aanbestedingstraject bewandeld en acht aanbieders gecontracteerd voor een aantal producten.
Financiële informatie
Financieel overzicht | (x € 1.000) | ||||
Jaar | Eigen Vermogen | Vreemd Vermogen | Resultaat | Bijdrage van gemeente | Bijdrage aan gemeente |
---|---|---|---|---|---|
2019 JR | 656 | 3.406 | 1.162 | 7.432 | 0 |
2020 JR | 724 | 7.288 | 2.565 | 6.978 | 0 |
Risico’s
De MGR als openbaar lichaam is een samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid. Gemeenten dragen (uitvoerende) verantwoordelijkheden over aan de MGR en hebben daarmee minder lokale autonomie. Het betreft hier uitvoeringstaken, waarbij de beleidsverantwoordelijkheid blijft liggen bij de gemeente (raad en college).