Programma | 2. Welzijn | ||||
---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | Rekening | Primi- | Gewijzig- | Rekening | Saldo |
2019 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | |
Lasten | |||||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 269 | 195 | 385 | 350 | 35 |
5.1 Sportbeleid en activering | 329 | 371 | 369 | 298 | 72 |
5.2 Sportaccommodaties | 3.147 | 2.806 | 2.925 | 3.022 | -97 |
5.3 Cultuurpresentatie, prod.partic. | 732 | 712 | 712 | 651 | 61 |
5.5 Cultureel erfgoed | 25 | 14 | 14 | 17 | -3 |
5.6 Media | 980 | 987 | 987 | 964 | 23 |
5.7 Openbaar groen en recreatie | 473 | 485 | 206 | 377 | -171 |
6.1 Samenkracht en burgerparticip. | 3.003 | 3.447 | 3.328 | 3.136 | 192 |
6.2 Wijkteams | 550 | 595 | 649 | 689 | -40 |
6.3 Inkomensregelingen | 348 | 350 | 379 | 354 | 25 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.454 | 2.143 | 2.094 | 2.237 | -143 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 14.871 | 13.982 | 14.787 | 14.474 | 313 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 13.763 | 10.760 | 12.838 | 15.205 | -2.368 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 181 | 550 | 501 | 118 | 383 |
7.1 Volksgezondheid | 1.250 | 1.653 | 1.573 | 1.461 | 112 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 729 | 772 | 737 | 917 | -180 |
subtotaal | 43.106 | 39.822 | 42.484 | 44.271 | -1.788 |
Baten | |||||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 135 | 130 | 130 | 115 | -15 |
5.1 Sportbeleid en activering | 38 | 21 | 21 | 65 | 44 |
5.2 Sportaccommodaties | 1.271 | 915 | 1.015 | 992 | -24 |
5.3 Cultuurpresentatie, prod.partic. | 0 | 0 | |||
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 6 | 6 | ||
5.6 Media | 0 | 0 | |||
5.7 Openbaar groen en recreatie | 98 | 0 | 100 | 243 | 143 |
6.1 Samenkracht en burgerparticip. | 3 | 21 | 21 | ||
6.2 Wijkteams | 0 | 0 | |||
6.3 Inkomensregelingen | 0 | 0 | |||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 571 | 314 | 464 | 431 | -33 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 57 | 0 | 0 | ||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 98 | 522 | 22 | 25 | 3 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 0 | 0 | |||
7.1 Volksgezondheid | 16 | 5 | 5 | ||
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 583 | 806 | 806 | 892 | 86 |
subtotaal | 2.870 | 2.708 | 2.558 | 2.794 | 237 |
Saldo van baten en lasten | -40.236 | -37.114 | -39.926 | -41.477 | -1.551 |
Reserves | |||||
Toevoeging | 357 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 328 | 10 | 1.000 | 1.182 | 182 |
Resultaat | -40.266 | -37.104 | -38.926 | -40.295 | -1.369 |
Belangrijkste afwijkingen
Ten opzichte van de gewijzigde begroting 2020 is het financieel effect van de mutaties in de jaarstukken 2020 per saldo afgerond € 1,4 miljoen nadelig. De belangrijkste mutaties kunnen als volgt worden toegelicht.
2. Welzijn | ||
Onderwerp | Bedrag in € 1.000 | Inc. / Struct. |
---|---|---|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 20 | I |
5.1 Sportbeleid en activering | 116 | I |
De op dit taakveld verantwoorde personeelslasten zijn lager dan begroot (€ 90 k). | ||
5.2 Sportaccommodaties | -121 | I |
De overschrijding van het budget kent als belangrijkste oorzaken: | ||
5.3 Cultuurpresentatie, prod.partic. | 61 | I |
De onderschrijding komt voort uit de beperktere inzet van de post Cultuur-uitbreiding vanuit het Coalitie-akkoord. | ||
5.5 Cultureel erfgoed | 3 | I |
5.6 Media | 23 | I |
5.7 Openbaar groen en recreatie | -28 | I |
De onttrekking aan het monumentenfonds ( € 30 k) is niet hier verantwoord maar onder taakveld 0.10 Mutaties reserves | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 213 | I |
De uitgaven (zoals subsidies) voor Leefbaarheid & Activering zijn lager dan begroot (+/+ € 167 k) door minder activiteiten dan voorzien. Daarnaast zijn de extra middelen die voor het Minderhedenbeleid beschikbaar waren, onder andere voor de inzet van taalcoaches, niet besteed (+/+ € 51 k) | ||
6.2 Wijkteams | -40 | I |
6.3 Inkomensregelingen | 25 | I |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -176 | I / S |
De overschrijding kent als belangrijkste redenen : | ||
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 313 | I / S |
De onderschrijding is op te splitsen in de volgende posten: | ||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | -2.365 | I / S |
De overschrijding is op te splitsen in de volgende posten: | ||
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 382 | I / S |
Onder dit taakveld, als onderdeel van programma 2, zijn opgenomen de lasten ( € 118 k) van aanvullende afspraken met een viertal zorgaanbieders (de zgn. addenda, te weten specifieke dienstverlening buiten de zorgproducten die in de producten-diensten-catalogus van de zorgaanbieders staan) opgenomen. De kosten van ZiN zijn in de financiële administratie verwerkt op taakveld 6.72 en niet uitgesplitst over de taakvelden 6.72 en 6.82. Voor de aansturing was dit niet relevant. | ||
7.1 Volksgezondheid | 117 | I / S |
De belangrijkste verklaring van de onderschrijding is de lagere kostenpost voor verplicht WvGGZ. | ||
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -94 | I / S |
De overschrijding is met name te verklaren uit de volgende posten: | ||
0.10 Mutaties reserves | 182 | I |
De saldo van de overschrijding bestaat uit: | ||
- onttrekking aan Monumentenfonds : +/+ € 30 k | ||
Totaal | -1.369 |
Nadere inhoudelijke duiding van de meerkosten Jeugd 2020 (taakveld 6.72)
De werkelijke gemeentelijke uitgaven voor de jeugdzorg in 2020 zijn substantieel hoger dan in de gewijzigde begroting 2020 voorzien. De overbesteding bedraagt per saldo € 1.985K (saldo taakvelden 6.72 en 6.82) Ten opzichte van 2019 zijn de uitgaven in 2020 met ca 10% toegenomen (€ 1.379K).
Hiermee hebben we de kinderen en gezinnen de ondersteuning kunnen bieden die zij nodig hadden. En hebben we de zorg-infrastructuur in stand kunnen houden, door extra financiële steun te verlenen aan de zorgverleners.
Het aantal kinderen met jeugdhulp is in 2020 gedaald met 4%. Na de alsmaar toenemende cliëntaantallen de afgelopen jaren is dit een trendbreuk. Deze ontwikkeling is eind 2019 ingezet en is versterkt door de vraaguitval als gevolg van de coronacrisis en lockdownmaatregelen.
Desalniettemin zijn de uitgaven voor de jeugdzorg gestegen door:
- Meer kinderen, langer in verblijfszorg (intramuraal), behandeling is complexer en terugkeer naar huis lastiger.
- verzwaring van de problematiek in brede zin, ook bij ambulante trajecten
- Minder groepsbehandeling ingezet en dus juist meer individuele behandeling
- Vertraging van mogelijkheden tot afschaling van zorg.
Van de verwijzingen naar zorg, wordt 60% verwezen door wettelijke bevoegde verwijzers zoals instellingen voor jeugdbescherming en huisartsen. De gemeente heeft beperkt invloed op de uitgaven via deze verwijsroutes. Onder andere is er meer verwezen door instellingen voor jeugdbescherming, die regelmatig zware (verblijfs)zorg (moeten) inzetten ter bescherming van kinderen. Ten opzichte van 2019 is er in 2020 sprake van een toename met k€ 600., waaronder dus een deel in verblijfszorg. In totaal zien we voor verblijfszorg hogere uitgaven van € 875K ten opzichte van 2019.
De onvoorzien hogere uitgaven voor jeugdzorg in 2020 zijn in belangrijke mate ook corona-gerelateerd. De coronacrisis heeft het maatschappelijk leven langdurig sterk ontwricht. Topprioriteit moest worden gegeven aan de zorg voor kwetsbare inwoners en het in stand houden van de zorg-infrastructuur. Met name toch al kwetsbare groepen zijn extra zwaar getroffen. Door de lockdownmaatregelen is de sociale wereld van kinderen sterk verkleind. Dit leidt met name bij al kwetsbare kinderen en gezinnen tot psychische belasting en dus zwaardere en complexere problemen. De benodigde professionele ondersteuning is dan ook zwaarder en behandelingen duren langer om de situatie te stabiliseren dan wel de problemen te verminderen en/of te verhelpen.
Daarnaast heeft de lokale overheid voor het behoud van de zorg-infrastructuur omzetgaranties verschaft en Corona-gerelateerde meerkosten van zorgaanbieders vergoed. Waar er sprake was van vraaguitval heeft de gemeente in het belang van continuïteit van bedrijfsvoering wel doorbetaald aan zorgaanbieders. In totaal gaat het om ca € 400K.
In 2020 is de verzilveringsgraad van onze beschikkingen met 3 procentpunt gestegen ten opzichte van 2019. Dit correspondeert met uitgaven van ca € 400K. Hier spelen factoren als de verzwaring van de zorg en veranderingen in de contractering van lokale jeugdzorg mogelijk een rol.
Daarnaast is de invoering van een POH-jeugd-ggz bij de huisartsen niet gerealiseerd in 2020. De coronacrisis heeft hier zeker een vertragende rol in gehad. Het verwachte effect van normalisatie van hulpvragen door de POH-jeugd-ggz en demping van het aantal verwijzingen naar jeugdhulp is dus (nog) niet opgetreden.
De coronacrisis is niet alleen debet aan de hoge uitgaven voor de Jeugdzorg. De hoge uitgaven voor de jeugdzorg komen ook voort uit onvolkomenheden in het stelsel. Uit onderzoek blijkt dat de gehele sector op jaarbasis € 1,5 miljard te kort komt. Het Rijk erkent inmiddels dat het huidige jeugdstelsel onhoudbaar is. Een herziening is aangekondigd. Tussentijds stelt het Rijk incidenteel extra budgetten beschikbaar.
Voor de context is het van belang om naast de uitgaven ook oog te hebben voor additionele baten.
In 2020 ontving de gemeenten Rheden ca € 1,8 miljoen aan extra budget voor de Jeugdzorg, bestaande uit:
- Incidentele verhoging Rijksbijdrage : in 2020 ca € 880K
- Compensatieregeling voogdij/18+. In 2020 ca €780K
- Coronacompensatie: in 2020 € 130K.
Staatssecretaris Blokhuis (VWS): “Het kabinet erkent dat de druk op gemeenten, onder andere door de coronacrisis, fors is toegenomen. Het is van groot belang dat jeugdigen tijdig de zorg krijgen die zij nodig hebben. Ik ben blij dat we in overleg met de gemeenten tot afspraken zijn gekomen die de druk op de korte termijn verlichten. Maar dit is pas het begin. Het jeugdstelsel is op de lange termijn onhoudbaar en daarom is het nodig dat we uitgaven beter beheersbaar maken. Een belangrijke, gezamenlijke opgave.” https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/04/22/kabinet-stelt-ruim-%E2%82%AC600-miljoen-extra-beschikbaar-voor-jeugdzorg